Sidor

onsdag 5 november 2014

Föda utan rädsla

För ett tag sedan frågade en vän mig hur jag har förberett mig på vad som komma skall. Att bli mamma. Att föda ett barn. Om jag hade läst alla böcker om hur man gör.

Mitt svar var helt enkelt nej.

Det finns så många pekpinnar, tips och  idéer gällande hur man bör göra att jag tror det är lättare att tappa bort sig i allt detta än att hitta sin egen väg. Jag tror inte att någon annan kan säga mig hur jag ska vara den bästa mamman åt mitt barn. Det är en väg som jag själv måste vandra och en sanning som jag själv måste finna. Självklart kan jag ta hjälp under min resa. Men då ska det vara på mina villkor, inte för att någon annan tror sig veta bäst hur jag ska göra. Hur vi ska vara föräldrar till vårt barn är något bara jag och J kan lära oss, genom vår egen resa.


Graviditeten som resa, närmar sig sitt slut och snart tar som sagt var nästa resa vid. Och nu har jag faktiskt läst en bok, som jag vill dela med mig av. Det är Susanna Helis bok "Föda utan rädsla" som jag hittade via Prinsessans dagbok. Den var lättläst och väldigt ödmjuk i sitt förmedlande av olika sätt att ta sig igenom en förlossning, med hjälp av kroppen och tanken som verktyg. Även om jag inte kommer att följa hennes tips slaviskt, så har hennes bok gjort mig lite lugnare och gett mig en insikt i att jag har flera av de verktyg jag behöver inom mig, redan sedan tidigare.

Inga kommentarer: