Sidor

måndag 17 oktober 2011

Tankevillovägar...

Jag har funderat på en sak och kanske går ni också omkring med liknande tankar ibland... Det är nämligen som så att jag emellanåt kommer in i perioder när extremt mycket av min energi och tankeverksamhet går åt till saker som jag inte kan göra något endaste dugg åt.

Jag upptäcker att jag slösar energi åt saker som faktiskt är helt meningslösa. Känner ni igen er? Jag kan exempelvis fundera över varför människor beter sig på ett visst sätt istället för på ett annat och ibland kan jag till och med gå omkring och vara arg över just detta, fastän det är något som jag verkligen inte kan göra ett endaste dugg åt!

Det händer att jag för mitt inre bygger upp scenarion som inte ens har inträffat och eldar upp mig över...  Och den enda som mår dåligt över det hela är jag själv. Detta till trots, lyckas jag inte sluta med det. För det händer trots allt att jag finner mig själv där, på tankevillovägar... Så frustrerande och faktiskt till och med destruktivt. Jösses! Är det bara jag, eller händer det er också?

2 kommentarer:

Nettiz sa...

Oh yes! Jag har i perioder av mitt liv bränt otroligt mycket energi på andra människors "problem". Jag fick grepp om det först när vi började öva avslappning och mindfulness i skolan för ett år sedan ungefär. Då först märkte jag faktiskt hur mycket tid och energi jag la ner på att befinna mig i mitt huvud och mina tankar och jag märkte också att det fanns en orsak till det. För även om det suger energi och man upplever det som negativt och irriterande så har man ut någonting av det. För min del var det att jag slapp vara i mig själv och tackla mina egna bekymmer.

Vad du kan göra är att försöka bli medveten om vad som triggar igång tankarna, hur hamnar de på villovägar, hur börjar det? Sedan är det bra om du funderar över om dina tankar verkligen är sanningen? Kom ihåg att tankar är väldigt formbara precis på samma sätt som man kan vrida och vända på ord för att få dom att passa in i resonemanget så är tankar det också. Det är så lätt att tro sig veta hur det är och bör vara men vet du verkligan allt, känner du till alla faktorer om de personer, situtaioner osv dina tankar handlar om?

Till sist handlar det nog om att kunna acceptera. Att dina tankar är just tankar, inte sanningen. Och att du precis som du skriver inte kan påverka andra människors agerande och beteenden. Det du KAN påverka däremot är dina egna tankar. =)

J sa...

Jag känner verkligen igen mig. Är precis likadan själv. Suger verkligen musten ur en ibland. Och det är så svårt att få bort tankarna när de väl kommit!! Gah. Men det är bara att försöka och hitta något annat att lägga energin på istället... :-)