Sidor

söndag 11 januari 2015

Gluten- och laktosfria filmjölksscones

Idag lyckades jag komma upp före kärestan för att bjuda honom på lyxfrukost! Inte lätt, då lilleman styr mina natt- och morgonrutiner allt som oftast. Ska inte klaga då han är en snäll liten man. Inatt var dock en "rörig natt", men jag är konstigt nog piggelin i alla fall. Kan ju vara för att min "morgon" börjar lite senare än de flesta andras...


Jag tänkte baka scones och som med allt annat glutenfritt, tycker jag fortfarande att det är lika intressant varje gång - ska det lyckas eller inte? Då jag inte hade rätt produkter hemma fick jag hitta på ett eget recept, men det vart hör och häpna riktigt bra!

Gluten- och laktosfria filmjölksscones
Du behöver:
4 dl ljus glutenfri mjölmix, Finax röda
2 tsk bakpulver
en nypa salt
50 g flytande margarin
2 dl laktosfri filmjölk
(½-1 dl grov glutenfri mjölmix, Finax gröna)

Gör såhär:
1. Blanda alla ingredienser i en bunke med en gaffel, det blir en lös deg.
2. Klicka ut degen till två runda kakor, ca 15 cm i diameter, på en plåt med bakplåtspapper. Skär två skåror i varje kaka, som ett kors.
3. Grädda i mitten av ugnen i 250 grader ca 12 minuter. 

Inga kommentarer: