Sidor

torsdag 10 mars 2011

Vinter i ett halvår

Solen skiner, himlen är blå, grannen dammsuger och jag... ger mig ut en sväng, innan skolan kickar igång den här dagen. I eftermiddag väntar nanny-jobb, vilket jag verkligen ser fram emot!

Något annat som jag ser fram emot är "bättre tider". Egentligen borde jag passa på att njuta, men det är helt enkelt inte alltid som man kan styra tankarna eller sin kropp. Jag märker att min kropp skriker stress, medan mitt psyke snarare viskar tristess... Det känns som om det händer för lite. Saker och ting känns helt enkelt långtråkiga.

Det är galet mycket i skolan, samtidigt som jag faktiskt inte tycker att jag pluggar ihjäl mig. (Jag kanske borde...?) Det är endel jobb, vilket är kul, men jag märker att jag inte riktigt fokuserar. Kanske känner mig lite vilsen? Har varit sjuk under en lång period och äntligen "kommit tillbaka", det kanske är eftersviter på detta som råder? Ärligt talat så stör jag mig på mig själv. Jag vet hur jag vill vara, men upplever att jag "smiter undan mig själv". Vet inte hur jag ska förklara, eller lyckas få grepp om "mig". Detta kanske låter allvarligt, det är det nog inte, jag ser det som något övergående.

Jag kanske helt enkelt bara längtar efter våren. Energin. Orken. Lusten. Det där glittret i ögonen. Hos mig själv. Hos de ögon jag möter. Att mötas av leenden istället för suckar. Vi vill nog bara ha vår nu. Fast vi bor i detta land... Någon diskuterade vintern på pendeln igår, de konstaterade att vi haft snö i fem månader nu. Nästan ett halvår av vinter. Ja, det är kanske inte så konstigt att orken tryter?

Hur gör ni för att orka er igenom denna utdragna vinter? Har ni några feelgood-tips i vardagen, som ni vill dela med er av?

2 kommentarer:

SANDRA sa...

Nu känns det lite pasé att tända några mysiga ljus för att kura ihop sig under en filt. Jag tycker snarare att man ska strunta i snön och låtsas att det är vår, gräv fram de ljusa kläderna och jeansjackan, och bär det inomhus, sminka dig och känn dig alldeles vårfin! :) sen är det nu hög tid att börja påskpyssla om man nu vill göra det, och det ger vårkänslor! :)

Fia sa...

Ja jag håller med Sandra, man får försöka inbilla sig och göra vår grejor. Köpa tulpaner, piffa till lite vårigt hemma.. Titta efter sådant som hör våren till.. Förbereda utegrejer osv.. :)