Sidor

fredag 16 januari 2009

Livet tar en ny vändning!

Gott nytt år!

Det fanns önskemål om uppdateringar här och, tja, det är väl inte det att jag inte har tänkt på det - jag har helt enkelt bara inte kommit till skott!

I dagsläget är allt upp och ned förstår ni. Mina fötter är helt åt fanders så just nu kör jag på halvfart. Har varit hemma sedan i onsdags, ska åter på måndag, men det är inget som förändras. Känns tungt. Läkaren sa att detta är kroniskt, beror på dåliga gener och påskyndat symptom p.ga. hård träning samt slitage genom nuvarande jobb. Fanns inget att göra åt saken, mer än vila. Det är ju inte så att det kommit p.ga. övervikt, vilket annars hade inneburit att jag hade kunnat ta till andra åtgärder. Men, fattar ni, jag kan inte ens bära mig själv! Hur ska det gå senare när man blir gravid då? Jag är oroad.

För övrigt: sade upp mig från jobbet i onsdags. Fick under helgen det glädjande, men även plötsliga beskedet att jag kommit in vid Dalarnas universitet och lärarutbildningen. Jag ska läsa en inriktning som heter "Kultur & livsmiljö" och kommer förhoppninsvis ut på andra sidan som förskolepedagog med behörighet att undervisa upp till åk5. Det är iaf så planerna ser ut just nu. Allting känns så spännande och nytt. Det känns som en fantastisk chans som jag måste ta, nu!

Hela det senaste kvartalet har varit en riktig bergochdalbana i mitt liv. Jobb, studier, uppsägning, personalbrist, framtidsplaner, boende, bil, familj m.m. Många planer, idéer och drömmar från olika håll och kanter. Jag hoppas att jag snart landar och får en stabil, trygg grund att balansera på för ett tag framöver. Nu kommer dessutom våren snart, den mörkaste perioden på året är förbi och solen skiner, medan frosten glittrar vackert på hustaken. En ny start i livet och nya energier som sprudlar. Tiden går fort och det gäller att stanna upp och vara tacksam och njuta av det man har! Livet kan bara bli på det vis man gör det!

Igår kom mor & far samt två småbröder hem från en härlig vecka i Egypten. De såg härligt avslappnade ut och verkar ha trivits med vistelsen - skönt! Jag lagade en härlig (sommar-)middag med fetaostsallad, kycklingfilé, tzatsiki samt grekiskt bröd, lite som för att fira att vi fick träffas igen. Johan hämtade dem på Arlanda på aftnan o slutligen pausade de hos oss innan de reste vidare hemåt.

Förrförra veckan hade vi semester även vi, och då styrde vi kosan mot lite vinter, härlig brädåkning, bastu- & snöbad samt afterski i Sälen. Var så skönt att bara vara ledig!

Och nu: fokus på skolan. Vi får se om chefen är schysst o kortar ner på min uppsägning, dessutom får vi se vilken väg mina fötter vandrar. Ortopedbesök om en vecka, sedan nytt besked. Jag jagar kurslitteratur till första kursen (Pedagogiskt arbete 1) så om någon vill sälja/låna ut lite kurslitteratur, hör gärna av er! Tipsa även gärna om ni känner till några bra sidor med begagnad kurslitteratur!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Natalie! Åh de lät jobbigt det där om dina fötter, hoppas att du får den vilan dom behöver och att du blir bra snart. Spännande med en utbildning. Hur lång är den? Innebär detta att ni kommer att flytta eller var det en distans utbildning? Ta hand om dig! Kram Linda

Anonym sa...

Nu är du ett steg närmre den framtiden du vill skapa, även om det säkert känns rörigt nu när du står med ena foten i det nya och den ena i det gamla, så kommer du snart landa och njuta! :)
Tråkigt med fossingarna, hoppas att det blir bättre snart, lyssna på kroppen nu..
kram kram

Somehow sa...

Inte bra det där med fötterna,
jag har det lite si och så med mina knän, och man blir fullständigt handikappad. Inte kul alls. MEN, helt kul att du kom in! Grattis, grattis, grattis. Jag får ring snart och kolla läget, har du bokat biljetterna? Så att jag kan boka resan upp. Funderar på att ta nattåg, det går ganska smidigt och det blir inte en hel dags bortfall pga resor. Men jag kommer supertidigt till Sthlm isf. Kram

Anonym sa...

Usch med dina fötter. Inte roligt att ha ont. Ta hand om dem och vila som doktorn säger!

Spännande med utbildningen, det kommer att bli utmärkt kan jag tänka. Ha det så gott så ses vi snart!

Kram Camilla

Anonym sa...

Bästa sidan för att hitta billig kurslitteratur enligt mig är www.kurslitteratur.se . Det är en sida som fungerar ungefär som blocket.