Sidor

tisdag 12 april 2011

En förvirrad själ...

Ute är så grått att jag knappt ser till grannen, vad hände med den härliga våren som var på besök igår?! Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne... Vore mycket bättre om ramsan gick åt andra hållet, alltså att jag kunde bestämma vädret genom mitt sinne! Sol, sol, sol! Idag känns inte alls som någon vidare pepp-dag. Det är mycket plugg och jag känner mig trött och hängig. Vinkade av en trött och frånvarande fästman för en liten stund sedan. Herregud, varför kan inte alla dagar få vara glada och härliga?! (Det hjälper inte med nån klämcheck kommentar om att det är tack vare de tyngre dagarna man kan uppskatta de lättare!) Är förvirrad och velig gällande studierna, vad ska jag läsa till hösten? Ska jag läsa i Stockholm en termin? Teckenspråk? Kommer jag ens komma in (många sökande tidigare år)? Ska jag ansöka om att få tillgodoräkna mig en tidigare universitetskurs och helt sonika söka sista terminen? Går det - och orkar jag - skriva examensarbete redan nästa termin? Vad skulle å andra sidan göra mig mer förberedd för det terminen där på? Gör jag bort mig om jag vill räkna in en tidigare kurs, jag kan ju välja att läsa vad som helst i höst? Kommer ett sådant val sabba för mig själv på lång sikt? På kort sikt kan jag få i princip vilket jobb jag vill i dessa trakter... Tänker jag oklart...?! Hjääääääääälp! Ibland vore det skönt med en glad, trygg, lugn, energispridande person som bara kunde vägleda en och hjälpa en på vägen. Ibland vore det skönt med någon som helt enkelt kunde ta några beslut åt en och så vet man att allt blir bra. Bara sådär. Ikväll ska vi gå på pralinkurs, jag och min älskling. En förlovningsgåva vi fick från några vänner. Det ska bli riktigt spännande och kul! Önskar att jag bara kunde njuta och drömma om det, känna glädjen över det, genomsyra hela mig och hjärtegrynet, istället för allt annat... Jag ser i alla fall väldigt mycket fram emot det och hoppas att vi får en toppenkväll! (Varför försvinner mina radbrytningar i texten? Den blir ju jättetung och jobbig att läsa!)

4 kommentarer:

Somehow sa...

Ja, det vore så bra. Om någon sådär ibland kunde hjälpe en att se allt, för man fastnar ju gärna lite och ser inte längre än ett par dagar framåt.

Men hur känner du då? Vill du plugga mycket mer, eller vill du börja jobba? För då kan du ju plocka in den kursen du redan läst, läsa teckenspråk (jag vet att du vill, så sök) och sen skriva
exjobbet. Funkar det?

Allt handlar om vad du själv tror att du får mest ut, utav. Och vad du känner att du orkar med.
Puss och kram!

Natalie sa...

Fick just lite "vägledning" från högskolan, fick bekräftat att det jag tänkt inte var särskilt gynnsamt för min del, vilket jag även misstänkte. Så får väl läsa nån kurs i höst ändå, innan sista terminen (i vår). Suck. Men skönt att ha koll på läget. Tack för orden. Kraaaaam!

Somehow sa...

Okej, det var ju synd. Men då har du en del riktlinjer i alla fall, så kanske det blir lite lättare att ta ett beslut för hur du vill fortsätta. Kraaaaaaaam!

anna niva sa...

läs teckenspråk! det verkar jättespännande, och så hamnar du på institutionen jag pluggar på nu :) (för lingvistik). jag har visserligen aldrig läst teckenspråk men jag har läst lite om det i lingvistiken och så har jag en god vän som kan teckna. väldigt annorlunda jämfört med talade språk.

sen, angående att skriva kandidatuppsats: jag skriver min andra nu, och visst, det är stressigt av och till (särskilt nu på slutspurten), men det ÄR inte så jobbigt och stort och farligt som många verkar tro. det är mest en övning i att skriva vetenskapligt, huvudsaken är att man är konsekvent och strukturerad i sitt arbete. skriver man lite varje dag så blir det till slut en uppsats, och man är SÅ nöjd när man har den i handen :)

lycka till med studievalen, kram!