Sidor

fredag 17 oktober 2014

Laktos- och glutenfri filmjölkslimpa



Igår var det dags för att baka nytt matbröd igen... Denna gång blev det dock två limpor, så förhoppningsvis räcker de ett litet tag nu. Tycker utbudet är sparsamt och rent ut sagt tråkigt, vad gäller gluten- och laktosfritt bröd. Igår blev det filmjölkslimpa och min lilla matberedare stod inte pall vad gällde mängden av deg/smet, så jag fick dela upp och hälla över i två andra bunkar under arbetets gång.

Du behöver:
1 l laktosfri filmjölk
2 dl mörk sirap
1,5 dl havrekross
1 dl havrekli
10 dl glutenfri mjölmix
2 dl krossat bovete
1 dl linfrön
2 dl solrosfrön
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
4 tsk brödkryddor
2 dl pumpafrön

Till formarna:
havrekross


smält smör

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser utom bovete noga.
Skölj bovetet i kokande vatten, genom en sil.
Rör ihop filmjölk, sirap och bovete och blanda väl.
Rör därefter ihop allt till en lös och klibbig smet.
Smöra två avlånga brödformar à 1 ½ liter. Strö havrekross i botten.
Fördela smeten i formarna och grädda 175 grader i nedre delen av ugnen i cirka 1 ½ timma.




Riktigt gott, om jag får säga det själv!

2 kommentarer:

Nana sa...

Tack för receptet! Ska testas!

Cajsa sa...

jag kallar mina "spa-limpor"1 lit lättfil.-1.dl solrosolja-1 dec rågkross-1 dl.vetekross-1 d.l solrosfrön-1 dl pumpafrön -1 dl.sirap 4.m.s.k bicarbonat-5d.l vetemjöl -3 d.l rågsikt det smakar lika gott som din limpa som är glutenfri Kram och trev helg .och jag glömde linfröa...fniss 1 d,l