Sidor

onsdag 30 april 2008

Valborg med vänner

Idag är det valborgsmässoafton. Jag har sovmorgon o börjar jobba först vid ett, känns faktiskt riktigt skönt! Äntligen tittar solen fram! Igår lovade de fint o varmt väder, men på vädret idag lät det inte alls lika lovande.

J o jag ska till C, J o J o avnjuta en trevlig afton. Jag slutar jobba först vid halv åtta, men sedan så ska vi bara ha det gemytligt, med eller utan sol o värme. Ser verkligen fram emot kvällen o den ledighet som väntar mig de närmaste dagarna!

Nu ska jag röra ihop en kladdkaka till kvällen, kanske vill också ni ha det bästa kladdkaksreceptet? Det är mitt hemliga, så sprid det inte vidare! (Ni är ju faktiskt inte så många som läser här...) ;)


Fudgekaka á la Natalie

Till 10-12 bitar behövs:
100 g margarin
3 dl socker
½ krm salt
2 tsk vaniljsocker
3-4 msk kakao
2 ägg
1½ dl vetemjöl


Gör så här:

  • Sätt ugnen på 150-175 grader.
  • Förbered en form med löstagbar botten genom att fästa ett bakplåtspapper i.
  • Smält margarinet i en kastrull som rymmer hela smeten.
  • Blanda socker, salt, vaniljsocker o kakao i en bunke. Rör ned i det smälta smöret.
  • Rör ned äggen, ett i sänder. Rör sist ned vetemjölet.
  • Häll smeten i formen o grädda mitt i ugnen i 35-40 min.


Enjoy o ha en trevlig valborgsmässoafton!

5 kommentarer:

Petra sa...

hihi den kladdkakan var väl den vi gjorde i årjäng. mormor har kvar den där ute och jag ringer alltid för att höra receptet... haha det står natalie´s kladdkaka på receptet. ha en trevlig valborg vännen!

Natalie sa...

Jaså, vad roligt! :) Det var ju den vi lärde oss i "hemkunskapen" i6:an! Kul va?!

Petra sa...

hihi, du fick mig att vilja baka. står mitt i bullbaket :) kanelbullar. jag och isac hade tänkt maja idag men vädret är piss så vi bakar och sedan ska vi ha picknik på hans rum med bullarna och lite saft! hoppas ni hade det trevligt igår!

Natalie sa...

Gud vad mysigt! När jag var liten majade vi alltid med kexchoklad, så det har jag o johan just gjort. Men då var det ute i naturen, vid vattnet till... Om det regnade fikade vi tydligen under köksbordet - något jag inte har något minne av. Men det låter kul!
Hoppas bullarna blev goda o att er picnic var mysig!

Manisha sa...

Ja nu har du inspirerat mig till att baka så jag har gjort det, la även upp receptet :).
Hoppas att allt är bra med dig.
Tack för pratstuden i onsdag.
Possi