Sidor

tisdag 20 oktober 2009

Om CSNs fribelopp, för duktiga studenter som både pluggar och jobbar...

CSN är ju som alla vet en speciell organisation, där det för de flesta någon gång uppstår något sorts fnussel. Jag har sedan terminen startade burit på vetskapen att jag måste kontakta dem, då jag konstaterat att jag kommer tjäna för mycket pengar mot fribeloppet i och med att jag jobbar parallellt. Jag har varit ytterst skicklig med att skjuta upp detta, så långt i framtiden som möjligt, men nu i tentatider, då jag kommer på de mest obskyra saker att ta tag i, allt för att slippa plugga, har jag alltså till och med kommit mig för detta.

U.S.C.H.

Jag har tidigare inför Johan skyllt på att jag inte riktigt vet vart mina olika lönespecifikationer är, i vilken pärm, under vilken flik... Samt att jag inte varit helt säker på hur högt fribeloppet ligger. Vilket förvisso varit sant. Så sant att jag till och med trott mig själv och hoppats på att taket skulle höjas, om jag bara gick in på webbplatsen vid senare tillfälle. Detta har dock ej inträffat.

Så: fribeloppet för 20 veckors heltidsstudier kvarstår vid 53 500 kr.
Inkomsten skall räknas i brutto.

Då jag väl tagit mig för detta nu, ringde jag till HK för min gamla arbetsgivare för att fråga om min slutlön inom företaget. Denna gav hon mig direkt i örat. Därefter ringde jag ekonomiansvarige för min nya arbetsgivare, då jag behövde veta hur de gör med semesterersättning m.m. då min lön kommer annorlunda nu när jag inte längre är timanställd utan månadsanställt... Humbug, nåväl... Dessa uppgifter kunde hon dock inte ge ut över telefon pga av de nya lagarna kring information m.m. Jaha, bra att de följer detta, så väl att inte ens jag får veta min egen lön. Man vet ju aldrig om någon toppagent är intresserad av hur en halvtidsanställd, heltidsstudent tjänar ihop sina miljoner! Host. Harkel. Men, tja, lagar är till för att följas.

Om några timmar kommer förvisso lönespecifikationen dimpa ned i brevlådan, ungefär samtidigt med att jag ska gå till jobbet. Frågan som kvarstår blir alltså: kommer jag lyckas slutföra mitt uppdrag idag?

Och nu skulle jag berätta om något kul, men jag har glömt bort vad det var. Så, åter till den älskade studielitteraturen. Hemtentan skriver nästan sig själv, därinne i huvudet (vi får väl se, när den väl ska ned på pappret)!

Today:
1. Sätta på kaffe.
2. Slå på den bärbara datorn o plocka fram förra veckans litteratur.
3. Hänga tvätten.
4. Skriva en reflektion.
5. Vidare tentaplugg innan jobb o träning!

1 kommentar:

DIana sa...

Usch jag ogillar verkligen csn ska bli skönt o slippa dem :S

Lycka till med pluggandet.

Kram