Sidor

onsdag 24 mars 2010

Sparkar igång tentaskrivandet

Framsteg... sitter o renskriver alla anteckningar från delkursen. Det är mitt sätt att repetera vad vi gått igenom och fräscha upp minnet. Föreläsningar, seminarium, reflektioner och citat från olika litteratur... Mycket är det, men funkar bra för mig. Alltså först ett långt dokument med alla anteckningar och sedan kastar jag mig ut i tentaskrivandet.

Dagens mål är att bli klar med all renskrivning, för att imorgon ta mig an den verkliga tentan. To be honest, det är bättre framförhållning än jag brukar ha. Vanligtvis renskriver jag första dagen, andra dagen panikskriver jag tentan och lämnar in i slutstund. Bäst under press... Men inte en bra taktikt egentligen. Blir helt sönderstressad och snurrig. Tycker inte att något blir bra och fattar slutligen inte ens vad jag håller på med. Då får kärestan läsa igenom och sedan sätter jag punkt.

Alla mina kära, flitiga, duktiga kursare verkar vara mer eller mindre färdigskrivna. Bra jobbat tycker jag - och försöker lägga i en högre växel. Min kontenta är dock, att det känns viktigare att jag lär mig för min egen skull och har behåll av kunskapen. (Därav min långa väg till själva skrivandet.)

Har dessutom bestämt mig för att denna gång inte lägga ribban allt för högt, i anvisningarna står mellan 2000-3000 ord på ena delen och 1000-1400 ord på andra delen. Med tanke på att jag inte är helt kry, skriver jag på och ser vad det blir. Man måste inte prestera max jämt. (Hör/läs och häpna!)

Just ja. Har dessutom ett "eget" kontor att sitta o skriva på. Med plats för alla böcker, block och övrigt... Lyx!

Inga kommentarer: