Sidor

torsdag 2 april 2009

Våren o kycklingarna är här!

Nu gick hjärtegrynet o la sig... hm? Han ska jobba natt i natt, känns jättekonstigt, för det är inget han vanligtvis brukar göra. De ska fixa någon elgrej, o sådan arbete måste ju göras nattatid så att ingen blir störd. Sådana jobb som man inte tänker på att de görs...

Jag har haft en jättemysig dag på förskolan, vädret är verkligen underbart nu! Solen är så varm! Vi har påskpysslat lite, varit ute mycket o vid samlingen läste jag en påsksaga ur boken "Fira med Nalle Puh och hans vänner: Alla årets höjdpunkter!" En jättefin bok som jag tog med mig från min bokhylla.
Var så härligt, på rasten satt vi ute på terassen o drack kaffe. Jag hade bylsat på mig alla kläderna; jacka, termobyxor, halsduk o vantar. Det var ju bara att ta av sig o sitta o njuta!

Det är så intressant, jag har ju varit på "den andra" förskolan som jag gör praktik på denna vecka o det är verkligen annorlunda. Alla rutiner, hur barn o "pedagoger" (som alla kallas där, oavsett utbildning) beter sig samt hur deras dagsupplägg ser ut. Man märker skillnad på barnen, men även på vilka "pedagoger" som är utbildade o inte. Där jag har varit nu finns inte en enda förskollärare o det märker man. Det kanske låter märkligt, men man ser det på hur de jobbar med barnen. Vilka medel de tar till o även hur de är med barnen. Jag är ju bara i början av min utbildning o kommer lära mig en hel massa mer, men redan nu märker man sådana saker.

Har fått nys om en bok som jag så gärna skulle vilja ha, den heter "Massagesagor". Det är sagor o berättelser som man kan använda tillsammans med barnen. Det tror jag är en jätteviktig sak, för att göra dem trygga, harmoniska o minska den stress de möter i sin vardag.

Nu ska jag fixa klart med middagen för att sedan gå ned i förrådet o plocka fram min pyttelilla påsklåda. Några små kycklingar ska få pryda även vårt hem!

En flicka på förskolan har gjort en alldeles egen liten kyckling till mig, ursöt!

1 kommentar:

Petra sa...

Låter så härligt. Du säger att du märker skillnad på de som är förskollärare, och de som inte har utbildning, vad är skillnaden tycker du? Jag har också märkt av detta, undrar bara om vi "ser" samma sak! Ha en fin dag! Och helg.. Kramar